De werkelijkheid herscheppen

Door Theo van Aken

Waarom ben ik eigenlijk reclamemaker geworden? Dat komt voort uit enkele vaststellingen die ik op jonge leeftijd deed. 

  1. De wereld is niet perfect en zal dat ook nooit worden. 
  2. Stop met vechten tegen windmolens en ga iets doen wat je leuk vindt. 
  3. Ik houd van schrijven, maar klein is de kans dat je als literair auteur een boterham kunt verdienen. 
  4. Ik heb een rijke fantasie, maar wie zit er op al die ideeën te wachten? Als je steeds ideeën naar voren brengt, ben je in het arbeidsproces nauwelijks te handhaven. Je omgeving wil rust en regelmaat. 
  5. Blijft over voor mij: het beroep van copywriter. Je bent elke dag met een ander onderwerp bezig. Je krijgt volop de gelegenheid om te schrijven. Je krijgt de ruimte om ideeën te bedenken en uit te (laten) voeren. Als reclamemaker werk je voor de buitenwereld, zonder zelf op het podium te staan. Soms is dat wel eens jammer, als je erg trots bent op je werk. Tegelijkertijd gedijt mijn prikkelgevoelige geest beter buiten de spotlights dan in het felle licht.   

Als copywriter ben ik elke dag de werkelijkheid aan het herscheppen. Een idee kan alleen aanslaan als het raakt aan de realiteit. De dagelijks beleefde werkelijkheid is je vertrekpunt. Daar voeg je iets aan toe of je laat iets weg. Je zorgt hoe dan ook voor een verandering, je bewerkt je onderwerp. Je maakt het groter of kleiner, warm of koud, nat of droog. Om je op weg te helpen is er een checklist. Deze lijst helpt om je fantasie lenig te maken.         


werkelijkheid herscheppen dagelyks Zware Reclameman, A Limbering-up exercise: 201 ways to get an idea (Stephen Baker)