Beschouw je website als een levend organisme

In hoeverre beschouwen wij een corporate website als een levend organisme? Van drukwerk verwacht je een onveranderlijke aard. Een brochure is wat het is. Een tv-programma ook. Je kunt een uitzending weliswaar terugkijken (en soms ook vooruitkijken), maar de inhoud van een aflevering verandert niet. 

Op internet is dat anders. Een website kan veranderen. Op Facebook en andere social media is dat overduidelijk. Ook een corporate website heeft een levend karakter. Er staan nieuwsberichten, blogs en filmpjes op. Of er is zelfs een webcam geïnstalleerd, met live beelden op de website. Je verwacht met enige regelmaat iets nieuws te zien. Bedrijvigheid. Het is belangrijk dat de datum van een bericht in beeld is en de informatie relevant.

Is dat niet het geval, dan dringt zich de gedachte op: Gaat het wel goed met ze? Bestaat dit bedrijf nog wel? Of sterker nog: Zijn ze soms uitgeweken naar het buitenland? Dateert de laatste bijdrage aan je website van de maand juni, dan is het in september écht de hoogste tijd iets nieuws toe te voegen. Door de bank genomen kun je zeggen: is er binnen drie maanden geen nieuw bericht geplaatst, dan is je laatste bericht een soort overlijdensbericht. De kaars is gedoofd. De koek is op. De bodem is bereikt.

In die zin is een website tamelijk dwingend. Net als je gebruik van sociale media. Niets doen is geen optie. Niets doen is jezelf tot irrelevant verklaren. Vandaar dat het raadzaam is een plannetje te maken om voortdurend iets van belang op je website te plaats. En met iets grotere regelmaat op je sociale media. Zo blijven deze media vitaal. En dus ook jouw bedrijf. Je blijft fris en geloofwaardig door regelmatig iets nieuws te plaatsen.  

Theo van Aken, creative director Dagelyks Communicatie

 

organisme dagelykscommunicatie